SNCAO 300



Stuntvliegtuig op drijvers

Omdat er niets beters op de markt was, bestelde de Franse marineluchtvaartdienst de CAO 300 ondanks al zijn tekortkomingen.

De eerste vliegboot van de Franse SNCAO fabriek was de CAO 300 die in juli 1937 werd ontworpen als tweepersoons lesvliegtuig voor de marine. Volgens de strenge bouwvoorschrif ten moest het toestel voor een lage kostprijs opmerkelijke prestaties kunnen leveren, zelfs acrobatische vliegfiguren. Bovendien moest het vliegbootje 4 uur in de lucht kunnen blijven.

Eindeloze problemen

Het prototype maakte op 13 september 1938 zijn eerste vlucht met de aanduiding LN-130. Het vliegtuig had naast elkaar geplaatste stoelen en een dubbele besturing en was geschikt voor blindvliegen. Maar de eerste resultaten waren zeer teleurstellend. Ten eerste had de vliegboot een gevaarlijke neiging om in duikvlucht over te gaan, hetgeen voortdurende correcties van de piloot vergde. De Salmson 9 Aha trilde onophoudelijk en had een neiging tot oververhitting. Daarop werden de draagvlakken met meer dan drie m2 vergroot ter verbetering van de stabiliteit waardoor ook het plafond tot boven de 4.000 m kwam te liggen.

Een project zonder perspectieven

Ondanks alle modificaties voldeed de CAO 300 niet aan de verwachtingen waarop een tweede prototype, CAO 300.02 werd gebouwd, dat het niet veel beter deed. Met de vergrote vleugel waren stuntmanoeuvres uitgesloten. Maar de marine zat om het toestel te springen en bestelde in januari 1940 40 exemplaren die hetzelfde jaar moesten worden afgeleverd. Maar ook hier gooide de oorlog roet in het eten en de wapenstilstand van juni 1940 betekende het definitieve einde voor de CAO 300.

De belangrijkste versie

CAO 300

De belangrijkste afnemer

Frankrijk



Specificaties

Type: CAO 300
Soort: opleidingsvliegboot
Motor: een luchtgekoelde 9-cilinder Salmson 9 Aha stermotor van 172 kW
Maximum snelheid: 200 km/u
Plafond: 4.500 m
Vliegduur: vier uur
Gewicht: maximum startgewicht 1.700 kg
Vleugelspanwijdte: 13 m
Lengte: 9,02 m
Vleugeloppervlak: 27 m2
Bewapening: geen
Bemanning: 2


BRON: Edito-Service S.A., Genève, 1989


http://gevechtsvliegtuigen.cjb.net








Hoofdcategorie

Watervliegtuigen


Subcategorie

Watervliegtuigen


Land

Frankrijk


Fabrikant

SNCAO


Thema's




Adverteren via Kliks.nl