Mitsubishi T-2CCV



Herrijzenis van de Japanse vliegtuigindustrie

Bij deze opname van de Mitsubishi T-2CCV zijn de ongebruikelijke stuurvlakken onder de romp duidelijk herkenbaar.

Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog was Japan leeggebloed en zijn luchtvaartindustrie volledig verwoest. Pas tegen het einde van de jaren zestig bouwde Mitsubishi, na enkele aar- zelende pogingen, het eerste Japanse supersone vliegtuig, de T-2. Het prototype was uitgerust met twee in licentie gebouwde Rolls-Royce/Turboméca straalmotoren en maakte op 20 juli 1971 zijn eerste vlucht. Tot maart 1988 werden enkele dozijnen van deze trainerversie en 62 gevechts- trainers T-2A aan het Japanse luchteskader no.4 en aan de Japanse stuntformatie Blue Impulse geleverd. Twee exemplaren dienden als basismodel voor de Mitsubishi F-1, een eenpersoons jacht- en grondsteunvliegtuig.

Proefbank voor nieuwe technologieën

In opdracht van het staatsinstituut voor technologische ontwikkeling en onderzoek TRDI, bouwde Mitsubishi een T-2 om in een vliegende proefbank, CCV genaamd (Control Configured Vehicie). Een CCV-toestel kan zijn positie veranderen zonder dat dit invloed heeft op de vliegrichting. Anders uitgedrukt: een CCV-toestel kan onafhankelijke bewegingen uitvoeren over de lengte-, hoogte- en dwarsas. Hiertoe werden variabele canard-vlakken boven de luchtinlaten en buikvinnen onder de romp gemonteerd. De eerste vlucht in deze configuratie vond op 9 augustus 1983 plaats en het toestel werd het daaropvolgende jaar overgedragen aan het Japanse verdedigingsministerie. De ervaringen opgedaan met dit testprogramma, zullen zeker worden toegepast in de geplande FS-X- jager, die zal worden gebouwd door een consortium van Japanse fabrieken onder leiding van Mitsubishi, in samenwerking met General Dynamics.

De belangrijkste versie

T-2CCV

De belangrijkste afnemer

Japan



Specificaties

Type: T-2CCV
Soort: technologische proefbank
Motoren: twee Ishikawajima-Harima TF40-1H1801A straalmotoren (licentiebouw van de RollsRoyce/
Turboméca Adour 801A) met elk 22,75kN stuwdruk
Prestaties: maximum snelheid 1.204km/u
Gewicht: maximum startgewicht 12.800kg
Afmetingen: vleugelspanwijdte 7,88m; lengte 17,85m; hoogte 4,39m
Bewapening: geen
Bemanning: 2


BRON: Edito-Service S.A., Genève


http://gevechtsvliegtuigen.cjb.net








Hoofdcategorie

Jachtvliegtuigen


Subcategorie

Jagers


Land

Japan


Fabrikant

Mitsubishi


Thema's




Adverteren via Kliks.nl