Fokker T-5



Oorspronkelijk een luchtkruiser

De Fokker T-5

Oorspronkelijk was de T-5 bedoeld als luchtkruiser, maar toen de eerste toestellen in de herfst van 1938 in dienst kwamen waren vrijwel alle jagers sneller en wendbaarder. De T-5 werd daarom omgedoopt tot een middelzware bommenwerper. De eerste T-5 vloog op 16 oktober 1937. De T-5 was bewapend met een machinegeweer in de staart, bovenop en onderop het toestel. Een 20mm kanon was in de neus gemonteerd. Daarnaast kon de T-5 1.000kg aan bommen meenemen.

Indische carriere

Fokker had verwacht dat zij een groot aantal toestellen zou kunnen leveren aan Nederlandsch Indie. Hier viel de keus echter op de Glenn Martin 139 (beter bekend als de B-10). In totaal zijn er 16 toestellen geleverd aan de luchtvaartdienst. In mei 1940 waren slechts 2 T-5's uitgerust met goede bommenrekken. De rest had geimproviseerde bommenrekken en konden slechts 200kg aan bommen meenemen.

Mei 1940

Bij de Duitse inval kon de luchtvaartafdeling 9 T-5's inzetten. Hoewel ze geen partij waren voor de snelle Duitse jagers, lukte het toch een groot aantal Junkers 52/3m transportvliegtuigen te vernietigen.

Voornamelijk gebruikt door

Nederland



Specificaties

Bemanning: 5
Vleugelspanwijdte: 21m
Vleugeloppervlak: 66,2m2
Lengte: 16m
Hoogte: 4,2m
Gewicht: leeg 4.720kg, maximaal 7.235
Plafond: 8.100m
Topsnelheid: 418km/u
Bereik: 1630km
Motoren: 2 Bristol Pegasus radiaal motoren van 925pk
Bewapening: 3x 7,9mm machinegeweren, 1 20mm kanon, max. bommenlast 1.000kg


BRON: Edwin Hoogschagen


http://gevechtsvliegtuigen.cjb.net





Meer foto's









Hoofdcategorie

Bommenwerpers


Subcategorie

Middelzware bommenwerpers


Land

Nederland


Fabrikant

Fokker


Thema's

de Tweede Wereldoorlog





Adverteren via Kliks.nl