Bristol Blenheim



Snel vliegtuig voor zakenreizen

Een gerestaureerde Blenheim IV (bron: Fleet Air Arm archive)

Lord Rothermere, de eigenaar van de Daily Mail, wilde een snel vliegtuig hebben waarmee 6 passagiers vervoerd konden worden. Als reactie daarop kwam Bristol in 1934 met de Blenheim, toen nog Type 142 genaamd. Met twee Bristol Mercury motoren was het toestel 48km/u sneller dan de nieuwste jager van de RAF, de Gloster Gauntlet.

De Blenheim I

De militaire variant werd Type 142M genoemd, later de Blenheim I. In de zomer van 1935 plaatste het luchtvaartministerie een order voor 150 stuks, en in juli 1937 een order voor nog eens 434 stuks. De Blenheim I had een intern bommenruim, een bommenrichtersstation in de neus, een machinegeweerkoepel op de rug en een machinegeweer in de linkervleugel. Het toestel was volledig uit metaal vervaardigd. In totaal zijn er 1.552 Blenheim I's gebouwd en zijn er 26 RAF squadrons in Engeland en in de kolonieen mee uitgerust.

De Blenheim IV

Het luchtvaartministerie wilde een vervanger voor de Avro Anson, die als kustverkenner en lichte bommenwerper kon worden ingezet. Op verzoek werd een afgeleide variant van de Blenheim ontworpen: type 149. Deze versie had een verlengde neus, waar extra verkenningsapparatuur geinstalleerd kon worden, en grotere brandstoftanks, en werd de Blenheim IV gedoopt. Tegen 1939 waren vrijwel alle Blenheim I's vervangen door de IV. Op het hoogtepunt van zijn succes waren 70 squadrons uitgerust met de Blenheim IV en ze bleven tot in de laatste jaren van de oorlog dienen in het Midden en Verre Oosten.

Tweede carriere voor de Blenheim I

De carriere van de Blenheim I was met de komst van de Blenheim IV echter nog niet voorbij. Een aantal werd ingezet als opleidingstoestel of als lange afstandsjager, later als nachtjager. De nachtjagerversie, de Blenheim IF, was uitgerust met extra machinegeweren en een radar. De Blenheim IF was het allereeste vliegtuig dat op basis van radar-informatie een vijandelijk toestel neerschoot.

Belangrijkste versies

Blenheim I, IF, IV

Belangrijkste afnemers

Engeland, Finland, Griekenland, Roemenie, Turkije.



Specificaties

Type: Blenheim Mk IV
Motoren: twee 918pk Bristol Mercury XV radiaal piston motoren
Gewicht: leeg 4.430kg, maximaal startgewicht 6.536kg
Afmetingen: spanwijdte 17,18m; lengte 12,99m; hoogte 3,0m
Prestaties: maximum snelheid 428km/u; kruissnelheid 318km/u; plafond 8.300m; bereik 2.350km
Bewapening: drie 7.7mm machinegeweren; tot 454kg bommen intern, 145kg extern.


BRON: Warbird Alley (www.wirdbirdalley.com)


http://gevechtsvliegtuigen.cjb.net








Hoofdcategorie

Bommenwerpers


Subcategorie

Lichte bommenwerpers


Land

Engeland


Fabrikant

Bristol


Thema's

de Tweede Wereldoorlog





Adverteren via Kliks.nl